Naar de hoofdinhoud
Flex pensioenrapportage

Functie voor flexibele pensioenrapportage in de Admin Portal

Jason avatar
Geschreven door Jason
Meer dan 3 maanden geleden bijgewerkt

In de Alleo Portal kun je als beheerder de uitbetalingsvoorkeuren van medewerkers hun flexpensioen bekijken en exporteren.

In dit artikel maak je kennis met het onderdeel Pensioen in de Alleo-portal. Hiermee kun je:

  • Exporteer gedetailleerde rapporten over de voorkeuren voor de uitbetaling van flexibele pensioenen voor werknemers

    • Medewerkers kunnen kiezen uit:

      • Pensioen

      • Salaris (standaardopties voor gebruikers die geen selectie maken)

      • Gesplitste betaling tussen pensioen en salaris

  • Deze rapporten uitvoeren:

    • Maandelijks

    • Per kwartaal

    • Jaarlijks

    • Altijd

  • Zie mutaties wanneer medewerkers hun voorkeur wijzigen tussen selectieperiodes


Stel de keuzeperiode voor flexpensioen in


De voorkeur voor de uitbetaling van Flex Pensioen kan in het volgende ritme worden ingesteld:

  • Maandelijks - Kies en wijzig elke maand je voorkeur

  • Driemaandelijks - Kies en wijzig elk kwartaal je voorkeur

  • Halfjaarlijks - Kies en wijzig je voorkeur elke 6 maanden

  • Jaarlijks - Kies en wijzig je voorkeur één keer per jaar

Deze configuratie kan worden aangepast door contact op te nemen met het Customer Success-team. Voor elke hierboven genoemde periode is er een keuzevenster geopend. De huidige open periode geeft de tijdsperiode aan waarin medewerkers hun uitbetalingsvoorkeuren kunnen bijwerken.

*De standaardselectie is een Salarisuitbetaling, als er tijdens de selectieperiode geen keuze wordt gemaakt.


Toegang tot het tabblad Pensioen


Volg deze stappen om toegang te krijgen tot het tabblad Pensioen en werknemersgerelateerde informatie te bekijken:

  1. Log in op de Alleo-portal met jouw beheerdersgegevens

  2. Zoek het tabblad 'Pensioen' in de zijbalk van het portaal

  3. Klik op het tabblad "Pensioen".


Exporteer gegevens over flexpensioen


Als je flexpensioengegevens exporteert, krijg je alle informatie die nodig is om uitbetalingen en salarisadministratie te verwerken, afhankelijk van de uitbetalingsvoorkeuren van de werknemer.

Het rapport bevat de volgende velden:

  • Bedrijfsmedewerker-ID - Alleo-medewerkers-ID

  • Naam - naam van de werknemer

  • E-mail - e-mailadres van de werknemer

  • Selectieperiode - Tijdsbestek medewerkersselectie is actief

  • Uitbetalingsvoorkeur: Pensioen, Salaris of Splitsen

  • Budgettotaal - Het totale beschikbare saldo voor pensioen, salaris of een gesplitste bijdrage

  • Pensioentoewijzing - Het totaal dat naar de pensioenrekening van de werknemer gaat

  • Salaristoewijzing - Het totaal dat naar het salaris van de werknemer gaat

  • Pensioen IBAN - Het Brand New Day pensioen IBAN nummer (alleen van toepassing voor werknemers die kiezen voor pensioen of gesplitste uitbetaling)

  • Memo - Memoveld vereist door Brand New Day voor pensioenbijdragen


Bekijk individuele werknemersgegevens


Om gegevens van een specifieke medewerker te bekijken, volg je deze stappen:

  1. Zoek de medewerker die je wilt bekijken

  2. Klik op de naam van de medewerker in de zoekresultaten


Nieuwe periode


Bij aanvang van een nieuwe periode hebben medewerkers de tijd om hun voorkeur voor de uitbetaling van het flexpensioen te selecteren of aan te passen. Wij raden je aan het rapport aan het einde van deze periode te exporteren en de betalingen te verwerken.

*De standaardselectie is een Salarisuitbetaling, als er tijdens de selectieperiode geen keuze wordt gemaakt.


💡Meer hulp nodig? Neem contact op met je Customer Success-manager of chat met ons door op het messenger-pictogram aan de rechterkant te klikken.


Was dit een antwoord op uw vraag?